Instruktionsudvalgets opgaver

Arbejdsgrundlag for instruktionsudvalget

Tur- og Havkajak

Det overordnede formål er at arbejde for at nye medlemmer får gode oplevelser, opnår sikkerhed og tryghed på vandet og bliver aktive klubmedlemmer.

Delmål:

• få nye medlemmer til klubben
  • give nye klubmedlemmer viden og tekniske færdigheder, så de kan færdes sikkert og trygt på vandet, behandle klubbens udstyr forsvarligt og blive aktive klubmedlemmer.
  • lave roaftaler med klubbens medlemmer (nye og gamle).
  • vedligeholde og opdatere ”gamle” klubmedlemmers roteknik.
  • sørge for at klubben har instruktører.

Handleplan:

• tage imod tilmeldinger og udvælge deltagere til begynderkursus i samarbejde med formand.
  • planlægge og afvikle instruktionskursus for nye medlemmer. (kursusindhold se bilag 1.)
  • optage enkeltpersoner til instruktion efter aftale.
  • afholde min. 1 instruktionsaften for ”gamle” medlemmer ud fra medlemmernes ønsker og udvalgets ideer.
  • afholde min. 1 træningsaften for instruktører.
  • afholde instruktion for turkajakroere, der gerne vil ro havkajak og omvendt. (Se sikkerhedsregler).
  • tjekke behov for nye instruktører og tilbyde kurser i instruktion.
  • samarbejde med andre udvalg
  • koordinere med tur- og aktivitetsudvalget
  • koordinere med børne- og ungeudvalget

Tidsplan:

- løbende optage interesserede på venteliste.

- kursus i maj - juni.

- udvalget besættes i forbindelse med standerstrygning.

- indstille udvalgsmedlem til bestyrelsen i ulige år.

- hvert år udpege et udvalgsmedlem til næstformand der deltager i bestyrelsesmøder, når formanden er forhindret.

- Udarbejde budget for kommende år senest i november.

Evaluering:

- opsamle erfaringer fra kursusforløb.

- udarbejde udvalgets beretning til generalforsamling.

- Årligt reviderer arbejdsgrundlag.

Instruktøruddannelse

Instruktionsudvalget sørger for at klubben har instruktører. Derfor afsættes der hvert år i budgettet et beløb til uddannelse af instruktører.

For at komme i betragtning som kursusdeltager, skal den enkelte interesserede rette henvendelse til formanden for instruktions-udvalget. Derefter aftales, at fremsende en begrundet ansøgning til bestyrelsen, som har den endelige afgørelse.

For at kunne undervise/instruere er det nødvendigt, at den enkelte instruktør har et overskud af teoretisk viden om rosport og færdigheder i rosporten.

Nedenstående krav skal opfyldes for tildeling af kursus:

1. Ansøgningen om tilskud skal godkendes inden tilmelding.
  2. Klubben har behov for indholdet i det søgte kursus, hvorfor ansøgningen skal indeholde en kursusbeskrivelse.

Kursusdeltageren skal bruge sin erhvervede viden til gavn for klubben.