TV2-Fyns udsendelse: Tyrkiet i havkajak

Se og hør Ole Larsen og Kirsten Lørup fra Troense Kajakklub fortælle om deres oplevelser i kajak i Tyrkiet. Tilrettelæggelse: Kirsten Mikkolinius

Se udsendelsen her TV2Fyns hjemmeside.

De fleste tager til Tyrkiet for at nyde varmen og dase på stranden. Men den tyrkiske kyst med det azurblå hav egner sig også fortrinligt til en aktiv ferie i havkajak - ikke mindst uden for højssæsonen. Mød Ole Larsen og Kirsten Lørup, der sammen med 8 andre tog turen ind og ud af små tyrkiske bugter i havkajak.

Tur i Gøcek bugten, masser af øde strande og øer - Før vi startede på turen , mødte vi en dansker lige hved den strand vi skulle ud fra, han var på ferie hos nogle af sine venner ( Hej Ole sagde han) jeg havde roet Fyn rundt i sommer sammen med han, i medens Maho og jeg købte ind til frokost -blev gruppen indviterer på en drinks på tarassen.

Nå afsted kom vi, og efter ca. 6 km roning kom vi til pandekager øen hvor der var en Mamma der havde en båd hvor vi kunne få pandekager med næsten alt tilbehør. Vi badede og dykkede , hvorefter vi roede til en anden strandcafe hvor der var hængekøjer til en lille morfar, overnattende ved nedlagte græske byer, (gammel græsk og kristen område 1922).

Havde glemt teltene, så vi overnattende under buske og baldakiner m.m. Snorkel dykkede med et par af pigerne som fik en stor oplevelse -så en stor rokke svømmede lige under os. Pigerne var på en species tur hvor de oplevede Middelhavsdelfiner, jeg roede sammen med 2der ikke ville ro udenskærs, Pigerne havde en speciel oplevelse,. Turen gik så med bestil Kas (Tyrkiets Paris ) hvor vi havde 2 overnatningers på et meget romantisk lille hotelpension, med udsigt over Middelhavet med de mange små øer fra tarassen på taget af hotellet.

Turen gik så til Kekova området, det er et område hvor der i år 200 ca. Var et jordskælv hvor byen sank delvis i havet, og hvor vi kunne se ruiner af det der var tilbage onder vandet samt over vandet, specielt ruinerne af en af verdens første kirker, senere roede vi til en pirat hule hvor vi kunne være alle 11kajakker, efter en pause ved en meget tvivlsom strand med en ruin af noget der nok var en kirke engang - roede vi ca. 7 km i stiv modvind nogen ev lidt men alle kom i mål på en strand hvor der ventede dem en oplevelse - jeg havde lejet en båd til os , hvor vi spiste friskfanget makrel samt overnattet under og over dæk, over dækket kunne vi se hele nattehimmelen med milioner af stjerner og en hel de stjerneskud -næste morgen fik vi så et overdådigt morgenbord med næsten alt hvad der hører sig til et Tykisk morgenmad. Der var så lige en der havde tabt sit spejl i vandet - og som den gode rejseleder jeg var ( jeg er daiver ) dykkede jeg så lige med på 4 meter var for at hende spillet op.

Vi roede so til en anden del ad Kekova for at besøge et gravplads for de tidlige beboer af området ( lykiske grave ) , vi gik over en slætte med bjerge på to af siderne over til en ruin af en gammel kirke. Vi roede så til Ucagiz hvor kajakkerne skulle afleveres og kajakturen var var så forbi - tilbage til Kas-hvor der ventede nogle gode oplevelser med solnedgang fra et gammelt Anita teater -hvor jeg gav et lille sang nummer.

Dagen efter var fridag i Kas pigerne m.m. Tog på stranden og nogle tog til Magiste (Græsk ø ) jeg brugte hele dagen på at Dykke sammen med nogle studerende fra Karabuk universitetet , de skulle havde et dykker kursus, hvor jeg så hjælp lidt til , ( 24 studierne ). Næste morgen meget tidlig skulle gruppen så til Dk. af to omgange -kl. 1,00 og kl. 05,00.
Gode råd

Turen opstod -da nogle fra Troense kajakklub spurgte mig om jeg kunne tænke mig at arrangerer en tur til Kas området( jeg kommer meget i området og har roet meget der i området. Så lige pludselig var turen arrangeret i samarbejde med et Travel bureau samt Turkis Airlines.

Turen var en stor oplevelse for gruppen og jeg har en ny tur i støbeskeen i uge 39 i 2013 . Hvis du er til oplevelser i kajak og til primitiv og lidt Lux overnatningers er det helt sikkert noget for kajakroer med bare lidt erfaring, dags turer af 16 km . Tyren i 2013 bliver for de lidt mere erfarne kajakroer -dagsturer på ca. 20 km og meget udenskærs - længste dagstur 26 km. men hvis der er stemning og opbakning kan der også blive en tur for de ikke så øvede i uge 41. Tips -du skal have et psykisk og fysisk overskud da der kan opstå noget undervejs som ikke lige var planlagt , vi er jo ikke herre over vind og vejr, Ca 300 til 500 km i armene er en god ting.links:
Facebook, gruppe . Oplev Tyrkiet fra kajak sep 2013

Tilrettelæggelse: Kirsten Mikkolinius