EPP-European Paddle Pass

EPP står for "European Paddle Pass". EPP-systemet definerer en standard for kano- og kajakfærdigheder bestående af 5 niveauer for hver disciplin af de 12 beskrevne discipliner.

EPP-systemet har været anvendt i Danmark siden 2007 og har til formål at skabe fælles europæisk samarbejde og erfaringsudveksling inden for kajaksporten.

Synlighed

1. januar 2017 fik den danske version navnet IPP - "I Paddle Pass".

I praksis får navneændringen ingen betydning ud over, at der kommer til at stå IPP i stedet for EPP på den udstedte licens, kursister og instruktører får. Indholdet i uddannelserne og måden at undervise på er den samme.

Med grunduddannelse i Troense Kajakklub, vil der være mulighed for at tage et IPP2 bevis, ved gennemførsel af hele kurset og hvis instruktøren finder dig klar til en IPP2.

Ud over kajakroernes egne færdigheder, vil instruktørerne også være gradueret til et IPP-niveau, og vil derefter kunne afvikle instruktion og test op til det konkrete niveau.

Fordelen ved dette system er, at det dels højner niveauet for kajakroning, og det bliver mere klart, hvilket niveau arrangementer og kurser foregår på. Stævner vil være gradueret i niveauer som svarer til IPP- niveauerne og deltagelse i stævnerne bliver kun tilladt for medlemmer på det pågældende niveau.

På DKF's hjemmeside kan du læse mere om IPP-ordningen.

Opdateret 23.2.2017 /mb